Drömmer du om att få driva en egen podcast? Har du en mängd bra idéer, men ingen teknik? Eller har du tillgång till en egen studio, men saknar idéer på vad du ska prata om? Då är den här texten definitivt något för dig. På andra ställen på den här sidan kan du läsa mer om bland annat radio och radioteater.
Utrustning och uppstartsfas
För att starta en egen podcast behöver du egentligen vare sig någon speciell utrustning eller förkunskaper. Egentligen räcker det med att spela in via en smartphone, dator eller surfplatta. Men, om du redan från början vill hålla en viss nivå kan det vara en god investering att införskaffa en mikrofon av något slag och eventuellt läsa på lite om hur de olika redigeringsprogrammen fungerar. Annars är det bara att sätta igång och spela in material. Tänk på att aldrig använda andras upphovsrättsskyddade material utan att fråga om lov först.
Marknadsföring och nå fler lyssnare
Att spela in och producera podcasts är fortfarande stort, bland annat Spotify har satsat mycket på podcasts. Och det säger ganska mycket om att det fortfarande finns en aktuell marknad för podcasts. Trots att de som medium har funnits ett bra tag nu.
För att marknadsföra sin podcast och locka fler lyssnare krävs det framför allt att du spelar in och producerar material regelbundet. Samt att du håller en ganska hög nivå på både inspelningen, redigeringen och innehållet. Utöver det är de mest handfasta tipsen att försöka hitta var din målgrupp finns på sociala medier, intervjua gäster som har fler följare än vad du/din podcast har och liknande. På det sättet får dina intervjupersoner möjlighet att sprida sina berättelser och du får möjlighet att nå fler genom att samarbeta med dem.