Posted in Historia och utveckling

Radio för unga

Radio för unga Posted on 24th september 2019

Radion har fortsatt utvecklas som massmedium genom åren och utvecklingen har fortfarande inte avstannat. Men, många tycker fortfarande att radio verkar mossigt och gammalt. Därför satsar vissa kanaler på att nå yngre målgrupper. Det gör de både via internet och hur de marknadsför sig, men också genom att välja vilka program de sänder. Utöver program för barn så finns det radiokanaler som helt vigt sina tablåer för ungdomar och unga vuxna.

P3

En radiokanal som har satsat mycket på en andre målgrupp är Sveriges Radios P3. Målgruppen för kanalen är unga mellan 15-35 år. Kanalen finns naturligtvis också att lyssna på via nätet här. P3 har arbetat mycket med att locka unga lyssnare och enligt statistiken verkar de ha lyckats.

Redan 1964 började kanalen sända underhållningsprogram och populärmusik av olika slag. Från början hade kanalen en bred målgrupp, men kanalen ändrade riktning i takt med utveckling under 90-talet. Många av de bredare underhållningsprogrammen började sändas via P4 istället och idag är många av dem nedlagda eller har en mindre lyssnarskara, bortsett från Melodikrysset som har en stadig grupp lyssnare.

Idag lever P3 verkligen upp till sin slogan “P3 älskar ny musik, för att du älskar ny musik”.

magnetism